Metro a RER

1.9/5 hodnocení (7 voleb)
Metro a RER

patří mezi nejstarší, největší a nejvytíženější městská metra na světě. Bylo zprovozněno již v roce 1900 a denně přepraví více než 4 500 000 cestujících.

Má 14 linek, na kterých najdeme přes 300 stanic, přesto je orientace v metru relativně jednoduchá, i když se stává, že na jedné zastávce se kříží i 5 linek najednou.

Ve špičce jezdí metro i každých 45 vteřin. Běžně metro jezdí od 5:30 do 1:15 v noci, v pátek a v sobotu jezdí až do 2:15, stejně pak jede i den před státním svátkem.

Pokud chcete stihnou poslední spoj, je dobré být na zastávce už 30 minut před odjezdem, protože odjíždí v různou dobu v závislosti na poloze stanice.

Linky metra:

  • 1: La Défense - Château de Vincennes (od roku 1900, dnes provoz na pneumatikách) Řízená počítačem – cestující si tak mohou užívat výhled přímo před vlak, z místa strojvedoucího.
  • 2: Porte Dauphine - Nation (od roku 1900)
  • 3: Pont de Levallois-Bécon- Gallieni (od roku 1904)
    • 3bis: Gambetta - Porte des Lilas (větev trasy 3)
  • 4: Porte de Clignancourt - Porte d'Orléans (od roku 1908, dnes provoz na pneumatikách)
  • 5: Place d'Italie - Bobigny-Pablo Picasso (od roku 1906)
  • 6: Charles de Gaulle-Étoile - Nation (od roku 1900, dnes provoz na pneumatikách)
  • 7: Villejuif-Louis Aragon/Mairie d'Ivry - La Courneuve-8 Mai 1945(od roku 1910)
    • 7bis: Louis Blanc - Pré-Saint-Gervais (větev trasy 7)
  • 8: Balard - Créteil-Préfecture (od roku 1913)
  • 9: Pont de Sèvres - Mairie de Montreuil (od roku 1922)
  • 10: Boulogne-Pont de Saint-Cloud - Gare d'Austerlitz (od roku 1913)
  • 11:Châtelet - Mairie des Lilas (od roku 1935, dnes provoz na pneumatikách)
  • 12: Mairie d'Issy - Porte de La Chapelle (od roku 1910)
  • 13: Châtillon-Montrouge - Gabriel Péri-Asnières-Gennevilliers/Saint Denis-Université (od roku 1923; v roce 1937 spojena s původní linkou 14)
  • 14: Saint-Lazare - Olympiades (Od roku 1998; plně automatizovaná, řízená počítačem – cestující si tak mohou užívat výhled přímo před vlak, z místa strojvedoucího. Původní linka 14 byla roku 1937 spojena s linkou 13.)

U okénka téměř v každé stanici metra získáte mapu metra viz obrázek. Ta Vám při Vaší návštěvě Paříže velmi poslouží a určitě si ji schovejte. Lístky se vkládají do turniketu, který Vám otevře dveře do metra. Lístek platí danou dobu, i když vyjdete z metra, zjistíte že potřebujete jet jinam a znovu projdete turniketem dovnitř.

Starší vlaky mají jiný typ otevírání, než metro v české republice, ale kliku stačí otočit, kdybyste nevěděli, stačí se dívat kolem sebe na ostaní cestující :-)

Paříž je známá tím, že v metru často uvidíte umělce, kteří Vám zpříjemňují cestování mezi stanicemi metra zpěvem, hrou na různé nástroje nebo i maňáskovým divadlem. Následně obejdou vagon a jen na Vás záleží, jestli jim dáte drobné nebo ne. Pokud jsou kolem Vás straší lidé, Francouzi je pouštějí sednout, proto pokud nebude místo k sezení, uvolněte místo starším lidem.

 Tipy pro cestování Pařížským metrem:

Neradi nosíte mapu? - Pak je možné sehnat mobilní aplikace pro Váš chytrý mobilní telefon, viz sekce BUDE SE HODIT.

Nesnášíte zácpy? - Pak se vyhněte cestování metrem v době mezi 8 -10 hodinou dopoledne a 17 - 20 hodinou večerní.  Mezi nejvíce přeplněné linky Pařížského metra patří liny 1, 2, 4, 11, 12, 13. V době dopravní špičky raději využijte autobusovou dopravu, ale i některé autobusy např. 38, 28, 68 and 62 bývají v této době poměrně přeplněné.

Chcete výhled? - Linky číslo 2 a číslo 6 jezdí většinu cesty nad zemí a lze z nich vidět zajímavé lokality města, Linka 6 nabízí zajímavý pohled na Eiffelovu věž, blízko stanice metra Bir-Hakeim. Z linky číslo 2 pak můžete vidět například katedrálu Sacre-Coeur.

Pokud budete mít jízdenku, se kterou můžete využívat i RER, u některých cest jej určitě využijte, například cesta do moderní čtvrti La-Defénse nebo do Versailles.

Lístky v metru:

Lístkům pro hromadnou dopravu se speciálně věnujeme v článku Lístky pro pařížskou MHD, pokud tedy nevíte, jaký lístek koupit, určitě si tento článek nazepomeňte přečíst.


RER:

Réseau Express Régional je rychlá příměstská železnice, kterou pravděpodobně využijete při cestě z letiště CDG, případně cesty do Versailles nebo Disneylandu. Do RER lze používat v rámci 1. zony i lístky z metra, v ostatních zónách si budete muset koupit LE BILLET ORIGINE-DESTINATION, který se nakupuje pro danou cestu.

Jednotlivé linky RER jsou označeny A až E a jejich výhodou je rychlost oproti metru a dosažitelnost až na předměstí, ale tam pro Vás jako pro turisty není příliš mnoho památek.

 

Vyberete tedy nástupní a výstupní stanici, například Versailles a centrum. Koupíte si dva totožné lístky, jeden využijete na cestu tam a druhý na cestu zpět. Ceny se liší podle délky cesty, ideální je se podívat přímo na stránky RATP.fr, kde najdete výpočet podle místa nástupu a výstupu. Pokud startujete z destinace, kde je metro, tento lístek Vám platí i v něm. Pro turisty dopručujeme zakoupit Paris visite, na který můžete jezdit i v RER.

Video

Komentáře (2)

  • Sára

    23 listopad 2019 v 22:33 |
    Dobrý den, prosím jaké jsou přibližně slevy a na jaké památky při koupi Paris visite centrum na 3 dny? Ve stránkách RATP se bohužel neorientuji. Moc děkuji za odpověď Šárka Štruncová
  • Zdeňka Szabová

    09 květen 2018 v 09:28 |
    Dobrý den,
    Do Paříže přiletíme ve čt 19:00 a zdržíme se do pondělí večer. Z letiště CDG do našeho ubytování se budeme dopravovat vlakem RER B, vlakem RER E, metrem 13.Ostatní dny budeme především v centru, v pondělí letíme z Orly zpět. Přemýšlím, jestli Navigo (čt-ne)nebo Carnet…a mám pár dotazů:
    Pokud nebudu mít Navigo, lístek z letiště za 10,30EUR mi platí až do našeho cíle nebo na přestupu na další vlak kupuji další a v metru použiji další? Navigo mi platí i na „zubačku“ na Montmartre? Bude s námi 8leté dítě. Platí stejně jako my?
    V pondělí na Orly pojedeme metrem na 1 lístek z Carnetu a v autobuse použijeme další nebo se dostaneme pouze na 1 lístek až na Orly?
    Moc děkuji
    Zdeňka

Napsat komentář

Komentujete jako host.

Výhodné ubytování

Nebo zkuste

Booking.com

Vyzkoušejte

Co si ještě přečíst